Wordt de elektrische step legaal in 2023?

Wordt de elektrische step legaal in 2023?

Vele van jullie hebben de vraag: Wordt de elektrische step legaal in 2023? Wij hadden die vraag natuurlijk ook en hebben het tot op de bodem uitgezocht. Eerst is het handig dat je weet hoe het eigenlijk kan dat steppen met stepondersteuning legaal is. 

Fietsen met trapondersteuning VS steppen met stepondersteuning.

Sinds een aantal jaar is de e-bike enorm populair in nederland. 10 jaar geleden was dit nog anders, maar de trend zette door en jong en oud schaft tegenwoordig een e-bike aan. Echter was de regelgeving nog niet aangepast op deze fietsen. De fiets bevatte namelijk een motor. Daardoor viel de fiets onder de bijzondere bromfietsenwet van het RDW. De overheid zag dit probleem steeds groter worden en besloot een wetswijziging door te voeren: "Een motor op een tweewieler mag zolang er zelf spierkracht geleverd moet worden om vooruit te komen". Vandaar de reden dat je op een e-bike moet blijven trappen om ondersteuning te krijgen. Een fiets waarbij je met alleen een gashendel vooruit komt is tot op de dag van vandaag nog steeds niet legaal. 

De elektrische step heeft de afgelopen jaren dezelfde trendontwikkeling laten zien als de e-bike 10 jaar geleden. In het buitenland werden elektriche steps een enorme rage en tot op de dag van vandaag zie je (ook in nederland) iedere dag wel iemand rond steppen. De Nederlandse overheid heeft besloten om de e-step niet toe te staan op de openbare weg om veiligheidsredenen. 

Bij StapStep zijn we aan de slag gegaan met de wet die de overheid voor tweewielers heeft geschreven. De step had geen trappers dus daar waren we snel over uit. Maar er was een alternatief: Af en toe steppen om vooruit te komen zorgt voor spierkracht. Als je stopt met steppen stopt de motor ook.  Hierdoor is steppen met stepondersteuning ontstaan. Dit is ook de reden dat de step met stepondersteuning onder de wet van de e-bike valt. 

LEV Kader 2023

Terug naar het LEV kader. LEV staat voor licht elektrische voertuigen. Hier vallen meedere voertuigen onder waaronder: e-steps, scooters, maar ook kleine elektrische bezorgauto's of bezorgfietsen. De overheid is momenteel bezig met het implementeren van een nieuw LEV Kader. Het concept is te vinden op de website van de rijksoverheid. Het voorstel wordt naar verwachting na de zomer van 2023 naar de kamer gestuurd. Wij van StapStep waren natuurlijk zeer benieuwd wat daarin komt te staan. Steppen met stepondersteuning is immers de reden dat StapStep bestaat. We leggen je even kort uit hoe het LEV kader in elkaar zit. De e-bike met trapondersteuning valt in categorie 1a. Alle andere LEV's vallen in categorie 1b.

In categorie 1a: voertuigen met step of trapondersteuning hebben de volgende belangrijke kenmerken:

  • De LEV hoeft niet goedgekeurd te zijn door het RDW voordat de LEV is toegestaan op de openbare weg
  • Er geldt geen minimale leeftijd
  • Het vermogen van de motor is maximaal 250 watt
  • Je hebt geen kenteken nodig
  • Je hebt geen verzekering nodig

In categorie 1b: alle overige lev's hebben de volgende belangrijke kenmerken:

  • De LEV moet eerst goedgekeurd zijn door het RDW voordat de LEV is toegestaan op de openbare weg
  • Je hebt een rijbewijs nodig
  • De minimale leeftijd is 16 jaar
  • Je hebt een kenteken nodig
  • Je hebt een WA-verzekering nodig

De StapStep valt in categorie 1a door stepondersteuning. De overige elektrische steps (steps met een gashendel) vallen onder categorie 1b. Nu merken we dat potentiële klanten het niet altijd zien zitten om af en toe een step bij te geven. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een alternatief (een step met gashendel) waardoor we deze klanten ook blij kunnen maken met een elektrische step. 

Goedkeuring door RDW

De zoektocht begon en eindigde bij nummer 1: Goedkeuring door het RDW. De regels en veiligheidseisen waar een elektrische step aan moet voldoen zijn bijna gelijk gesteld met een elektrische scooter. Daardoor kunnen we bijna met zekerheid zeggen dat het voor ons maar ook voor anderen onmogelijk wordt om een step te ontwikkelen in de prijscategorie onder de €2000,-. Bovendien zal de elektrische step die in categorie 1b valt er meer uitzien als een scooter dan een e-step. Dit haalt het gemak weg bij het gebruik. Er zijn momenteel twee elektrische steps op de markt verkrijgbaar die goedgekeurd zijn door het RDW. Echter hebben deze steps gemeen dat ze niet onder de €2000,- worden verkocht. 

Conclusie: Helaas, geen steps zonder stepondersteuning 

Het nieuwe LEV-Kader 2023 verandert niets aan de huidige regelgeving betreft elektrische steps. Wij kunnen in ieder geval wel zeggen dat wij erg blij zijn de StapStep terug te zien in categorie 1a. Hierdoor kan Nederland toch nog genieten van elektrische steps op de openbare weg. Je moet er om de 8 seconden een step voor over hebben, maar dan step je wel! 

RELATED ARTICLES