240.000 elektrische steps in Nederland

240.000 elektrische steps in Nederland

Momenteel rijden er in Nederland 167.000 illegale elektrische steps rond. Voor het einde van het jaar wordt er verwacht dat er nog eens 72.000 e-steps bijkomen, blijkt na onderzoek van marktonderzoeker Multiscope op basis van onderzoek onder duizenden Nederlanders. In totaal rijden er dus voor het einde van 2021 239.000 elektrische steps rond in Nederland.

Bovendien zijn de marktkansen fenomenaal. Volgens cijfersite Statista gaan de analisten er vanuit dat de Europese markt voor e-steps in 2025 een omvang van 12 tot 15 miljard euro zal hebben. Hieruit blijkt dat het potentieel van de elektrische step enorm is en alleen nog maar zal gaan toenemen.

Vanuit de markt horen wij vaak “Ik heb al e-bikes. Als ik dan e-steps erbij neem, dan ben ik een concurrent voor mijzelf”. Veel verschillen de e-bike en e-step niet met elkaar op het gebied van gemak. Als je lange afstanden rijdt zal de e-bike vermoedelijk iets beter uit de verf komen, terwijl als je korte afstanden rijdt de elektrische step juist weer gemakkelijker zal zijn. Toch is de e-step de winnaar op het gebied van gemak, omdat je de step toch net iets makkelijker kunt pakken en meenemen, bijvoorbeeld in de auto.

Hoewel beide vervoersmiddelen veilig zijn, scoort de elektrische fiets iets hoger. Men is vooralsnog wat bekender met fietsen. Over de prijs kunnen we dan ook snel concluderen dat een elektrische step goedkoper is dan een elektrische fiets.

Concluderend kunnen wij stellen dat zowel de e-bike als de e-step top-aankopen zijn. Het zijn veilige, snelle en schone manieren van reizen. Van korte ritten tot wat langere afstanden. Ze vullen elkaar eerder aan dan dat ze elkaar beconcurreren. De elektrische fiets is daarbij wat meer geschikt voor langere afstanden, maar voor korte(re) stukken is de elektrische step meer geschikt. De e-step komt wat beter uit de bus op het gebied van gemak en prijs, waar de e-bike op z’n beurt wellicht weer iets veiliger is (hoewel beiden veilig zijn).

RELATED ARTICLES